Brev till Region Skåne

Onsdag 21 februari 2018

Torkild Strandberg har skickat följande brev till Yvonne Augustin, ordförande för sjukvårdsnämnd Sund i Region Skåne. Nämnden har ett övergripande ansvar för att förvaltningens resurser används på ett effektivt sätt.

Landskrona den 21 februari 2018

Distriktssköterska i Glumslöv

Jag skriver till dig för uppmärksamma dig på de möjligheter och behov som finns för en fungerande nära vård i Glumslöv.

Genom att utveckla barnavårdscentralen i Glumslöv till en öppen distriktssköterskemottagning skulle vi kunna hjälpa fler människor till enklare vård.
Det skulle ge möjlighet till lokal rådgivning och hjälp med sjukdomar och hälsa i allmänhet. Vård av sår och infektioner, recept på kostnadsfria hjälpmedel och råd för egenvård och läkemedel skulle finnas tillgängligt på ett enkelt sätt. Likaså bedömning av hudåkommor, blodtrycksmätning och vaccinationer. Distriktssköterskor skulle även kunna erbjuda medicinska bedömningar och vid behov hjälpa patienten att komma i kontakt med läkare eller annan vårdpersonal.

Jag vill därför uppmana dig att ta fram ett förslag för att utveckla BVC i Glumslöv till en mottagning med distriktssköterskor. Exempel finns i till exempel Asmundtorp och Häljarp.

Från Landskrona stad deltar vi gärna i ett sådant arbete, för att de boende i Glumslöv ska få en bra och tillgänglig sjukvård.

Torkild Strandberg
Kommunstyrelsens ordförande