Louise Eklund

Regionfullmäktige, Ledamot

Regionstyrelsen, Ersättare

Regionala utvecklingsnämndens beredningsutskott, Ledamot

Född 1979. Uppvuxen på skånska sydkusten men bor nu i Malmö. Har jobbat i huvudsak med miljö- och klimatfrågor sedan jag började engagera mig politiskt. Älskar grön infrastruktur! De frågor som jag mest ser fram emot att ta mig an i min roll som Regionråd är att driva på för att Skåne ska ligga i framkant vad gäller ny grön teknik och innovativa lösningar för infrastrukturen. Att vi ska få bättre vägar och fler cykelleder i Skåne. Och att vi får fler förbindelser över Öresund.

Sociala Medier

• Följ på:

”Mats Persson och Louise Eklund, Liberalerna, verkar vilja få allt som gäller hur elkrisen i Skåne ska lösas till att handla om kärnkraft.” 😂❤️@matsperspektiv @liberalerna

I höstas avfärdade ledande Centerpartister behovet av kärnkraft och att debatten ska inte fastna där.

I dag anser Centerpartiet att Sverige behöver mer kärnkraft. Inte en vacker omsvängning detta. Inte alls.

Precis så!

Elsystemet behöver en liknande helhetssyn och expertstyre som Sverige hade under 1950- och 60-talen då det som kom att bli världens bästa elsystem började byggas. https://www.di.se/ledare/regeringen-maste-bli-en-serios-energiaktor/

Nu driver Liberalerna på för att fler platser i Sverige ska få kärnkraft. Utmärkt! Självklart bör Barsebäck vara en av dessa. Vi har platsen, vi har behovet och vi har stort stöd för kärnkraft i Skåne. Nu kör vi!

Exakt! Vi har platsen, vi har behovet och vi har stort stöd för kärnkraft i Skåne.

Ja, varför inte vid Barsebäck?

Förbudet mot att bygga kärnkraft där den faktiskt behövs (Miljöbalken 17 kap. 6 a) måste bort. https://twitter.com/skaneliberaler/status/1541754475337191424

... Hemsida