Liberalt Landsmöte 2017

Fredag 18 november 2016

Den 17-19 november 2017 håller Liberalerna sitt landsmöte.

Skåneförbundet tillämpar ett rådgivande provval när de skånska landsmötesombuden ska väljas. Det innebär att valberedningen tar med sig provvalet som en parameter när man arbetar fram ett valförslag till årsmötet. Valberedningen tar hänsyn även till andra parametrar; såsom att listan ska bestå av kandidater som representerar spridning och mångfald. Årsmötet (lördagen den 29 april 2017) fastställer sedan den skånska ombudslistan.

Hur många skånska ombud det blir som får representera länsförbundet avgöras av vårt medlemsantal den 31 december 2016 i relation till övriga rikets medlemsantal. Vid landsmötet 2015 tjänstgjorde 18 ombud, men 2017 har vi hela 23 platser.

Mer om hur landsmötet fungerar kan du läsa HÄR

Obs! Tänk på att den som tjänstgör som landsmötesombud måste medverka under hela dagarna när landsmötet pågår, den 17 till 19 november 2017 i Västerås. Det utgår ingen förlorad arbetsförtjänst.

Ombuden förväntas också delta aktivt i det förberedande mötet i Skåne inför årsmötet. Det handlar om att delta vid Minilandsmötet som kommer anordnas och om att vara en aktiv del av den skånska delegationen som träffas både innan landsmötet och under landsmötet. För att kunna tjänstgöra som ombud måste man vara medlem.

Mer om hur det är att vara ombud kan du läsa HÄR

Har du frågor kring provvalet eller processen vänder du dig till Lisa Flinth, kanslichef lisa.flinth@liberalerna.se eller ringer 0733 47 41 03.