
Fler skåningar nöjda med tillgänglighet och bemötande i primärvården
Fredag 28 februari 2025
Den senaste patientenkäten från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) visar på en positiv utveckling för primärvården i Skåne. Allt fler skåningar är nöjda med både tillgången till vård och bemötandet på sina vårdcentraler. En ökad andel upplever att de får vård inom rimlig tid och att det är enklare att komma i kontakt med sina vårdgivare än tidigare.
Enligt rapporten uppger närmare 76 procent av de svarande att de är nöjda med tillgången till vård, vilket är en förbättring med mer än två procentenheter jämfört med 2022. Ökningen speglar de satsningar som genomförts för att göra vården mer effektiv och lättillgänglig för invånarna.
– Vi ökar stegvis kravet om öppethållande för de skånska vårdcentralerna från 35 till 45 timmar i veckan. Mer generösa öppettider tillsammans med fler kommunikationskanaler, såsom e-tjänster och direktkontakt via digitala lösningar gör det enklare för invånarna att nå sin vårdcentral, säger Lisa Flinth (L), ordförande för primärvårdsnämnden.
Region Skånes månadsvisa mätningar visar att 92 procent av de som kontaktade en vårdcentral via telefon fick svar samma dag år 2024. Detta är en markant förbättring jämfört med år 2023, då andelen låg på 87 procent.
I Primärvården Skåne besvaras 94 procent av samtalen samma dag. Det är en betydande skillnad jämfört med det nationella snittet för offentliga vårdcentraler där endast 85 procent av samtalen besvaras samma dag.
En av de mest märkbara förbättringarna som framkommer i patientenkäten från Sveriges SKR handlar om kontinuiteten i vården. Fler patienter än tidigare uppger att de haft möjlighet att träffa samma läkare vid sina besök, vilket stärker både tryggheten och förtroendet för vården. För många invånare är det viktigt att bygga en långsiktig relation med sin vårdgivare och detta är ett område där Skåne har gjort betydande framsteg.
Vi ser att utvecklingen går i rätt riktning. I december 2024 hade 79 procent av skåningarna en fast läkarkontakt, det innebär förbättring med 4 procentenheter på ett år.
Även när det gäller bemötande är resultaten positiva. Över 90 procent av de svarande i enkäten anger att de blivit bemötta med respekt och värdighet. Dessutom ökar förtroendet för vårdcentralerna och 78 procent av skåningarna uppger att de skulle rekommendera sin vårdcentral till andra – en liten ökning från föregående år.